به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محسن پورسیدآقایی امروز شنبه ۱۷ بهمن در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقیسازی راهآهن مشهد-تهران و افتتاح همزمان پروژههای ریلی هوشمندسازی قطارها و توسعه ایستگاه راهآهن مشهد گفت: طرح برقیسازی قطار مشهد ـ تهران طرحی است که از سال ۵۶ در دست بررسی بوده و بنا به دلایلی لغو شد و امروز عملیات اجرایی آن با قدرت از سر گرفته خواهد شد.
وی مجموعهای از اقدامات را موجب تأمین مالی پروژه دانست و ادامه داد: کار تأمین مالی پروژه برقی کردن قطار مشهد ـ تهران با مجموعهای از اقدامات و با پیمانکاران چینی و ایرانی آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران هدف از برقی کردن قطار مشهد ـ تهران را استفاده سریع مسافران از قطارهای مسافربری و طی کردن مسیر مشهد ـ تهران ـ مشهد با زمانی کمتر از ۶ ساعت عنوان کرد و گفت: همچنین قطارهای باری با ظرفیت حمل ۱۰ میلیون تن بار در سال در این محور فعال شده و ارتقا مییابند.
وی با یادآوری اهداف برقی کردن قطار مسیر مشهد ـ تهران گفت: بعد از بهرهبرداری از طرح مذکور به طور متوسط ۶۲۶ میلیون لیتر سوخت در سال صرفهجویی میشود و تمام مراحل طرح با اعتبار ۲ میلیارد دلار به انجام میرسد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه ایجاد یک سیستم حمل و نقل با قابلیت بالاتر و امکان بومیسازی راهآهن سریع السیر در کشور موجب کاهش آلودگی صوتی نسبت به راهآهن دیزلی و کاهش مصرف انرژی میشود، یادآور شد: علاوه بر این افزایش متوسط سرعت، کاهش زمان سفر به ۶ ساعت و تلاش برای استفاده از تکنولوژی بالاتر و برقی کردن راهآهن کشور و همچنین کاهش آلودگی محیط زیست از جمله دستاوردهای کیفی این طرح است.
پورسیدآقایی تأکید کرد: پیشبینی میشود با تامین واگنهای جدید توسط بخش خصوصی و جایگزینی با واگنهای موجود، در افق ۱۵ ساله طرح بتوان به ظرفیت حمل ۳۵ میلیون نفر مسافر در سال برسیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: افزایش شبکه و ایستگاههای اصلی و افزایش سرعت متوسط قطارها و تعداد مسافران در واگن، کاهش تاخیرها و افزایش آماده به کار بودن لکوموتیو و نیاز به لکوموتیوهای کمتر از جمله اهم مزایای خطوط ریلی برقی به ویژه این طرح است./
نظر شما